november 2, 2007

Recept: Risgrynsgröt i ugn

Posted in mittimellan, recept den 2:07 e m av millansblogg

Jag är väldigt förtjust i risgrynsgröt och tycker att det är perfekt enkel lunchmat eller matigare mellis. Men gröten måste göras hemma, den där läskiga färdigköpta i plastkorvar är alldeles för söt och lite slemmig för min smak, men ungarna gillar den. Å visst tar tar det lite tid att koka gröten själv, men gör man den i ugnen så går det smidigare än du anar och man slipper fastbränd mjölk i botten som är omöjlig att få bort. Gör en stor sats på en gång och frys in egna plastkorvar, kanske smaksatt med lite vaniljsocker och serverad med en klick sylt så har du hemmagjord risifrutti också.

Jag har skrivit om det här förrut, men jag tänkte att jag skulle skriva ned ett ordentligt recept.
Grötris, vatten och mjölk är allt som behövs. Men det måste vara röd mjölk, alltså standardmjölk för er som kanske har andra färger på er icke-arla-mjölk. Få inte för er att koka gröten på magrare varianter för då kommer jag och slår er i huvudet. 😉
Dåså, sätt på ugnen 175 grader blir bra. Gallret sätter du på nedersta valsen så att grötkastrullen får plats. Koka gryn i vatten enligt paketets anvisningar. Jag kokar 2,5dl gryn i 5 dl vatten på svag värme under lock i ca 10 minuter. När det är gjort så slår jag på mjölk, ungefär en 8 max 9dl, och höjer värmen på spisplattan till max. Nu ska mjölken bara koka upp, sedan rör jag om, på med locket och in med hela kastrullen i ugnen i ca 35 minuter. Sen får man vänta, du behöver inte röra något i kastrullen under tiden, utan gröten sköter sig själv.
Efter ca 35 minuter tar man ut kastrullen ur ugnen och rör om och ser hur gröten ser ut.. är den färdig, kanske lite torr och behöver mer mjölk eller fortfarande lite för vätskig och behöver 5 minuter till i ugnen?

Observera – jag har varken i salt eller socker i min gröt. Helt onödigt enligt mig.. salt, nej tack, och socker har man ju lite på gröten sen istället. Tänk också på att använda en kastrull som tål ugnsvärme.. alltså inte en med handtag som kan smälta.. och använd grytlapparna när du plockar ur den ur ugnen och lyfter på locket – lätt att glömma! Vidare vill jag också understryka att mjölken måste koka upp innan man stoppar in gröten i ugnen. Det är lätt att glömma, bara slå på mjölken och ställa det i ugnen… men då tar det evigheter innan gröten blir färdig.

Ät och må bra! Servera helst med en smörgås med proteinrikt pålägg (kött, ost, ägg, hummus) och lite grönsaker också. Framförallt om det ska ätas som lunch. Idag var det jättegott med gröt och knäckebröd med tomat, gurka och dagsgamla kalla köttbullar, givetvis hemtrillade. 😉

bild-1002.jpg

Tillägg:
Lägger till efter att ha läst att nån haft problem med receptet – lägg lock på kastrullen innan du stoppar in den i ugnen, precis som det står i receptet. I övrigt så använd en tillräckligt stor kastrull, för när riset absorberar vätskan så vidgas det ju precis som när man kokar vanligt ris. Prova först i kall ugn att kastrullen får plats, med locket på. Och sen skulle jag inte rekommendera att dubbla receptet rakt av… då får man nog sänka ugnsvärmen till iaf 150 grader och öka på tiden med en kvart?

9 kommentarer »

  1. Jenny said,

    Oj, oj, oj – jag som gör gröten på mellanmjölk *- det är knappt att jag vågar göra inlägg här idag 😉
    Men jag håller med -det är så enkelt att göra gröten i ugnen och det blir perfekt varenda gång ( om man nu inte gör misstaget med mjölken, vilket jag har gjort en gång… )Fast jag hade ingen aning om att man kunde frysa gröt. Påverkar det inte konsistensen alls?

  2. millansblogg said,

    Okej mellanmjölk är ju inte lättmjölk iaf, men en liten oöm klapp på huvudet borde du ha. 😉

    Går jättebra att frysa och sedan tina i kyl, rumstemperatur eller t.o.m. micron. Ev. att den är lite torrare el grynigare, men inte så att det märks någon skillnad när man slår på mjölk och äter den.

  3. Claus Djervad said,

    Tack så mycket!
    Jag har letat efter denna recept sedan jag flyttat hem till danmark!
    Nu kommer jag ÄNTLIGEN att kunna laga ordentlig gröt igen!

    Om du var här skulle du få ett gruppkram från meg och hela familjen!

    Jag ska laga mängder och frysa så alla kan få med sig hem!

  4. […] Nu är iaf julskinkan klar, likaså köttbullar. Bröd är bakat, risgrynsgröt gjord ( Tack vare Millans recept så kan man inte misslyckas!). Granen är klädd, klapparna är klara sånär på ett par […]

  5. […] 1 omgång kallnad risgrynsgröt 0,5 g saffran 3 dl vispgrädde 4 ägg 1 dl socker 75 g skållad hackad mandel (sen gillar jag att […]

  6. christina said,

    Jag brukar koka grynen mjuka och sedan göra ett uppkok. Tar hela kastrullen med locket på (Brukar koka på 1,5 liter mjölk) och ställer in den i kall ugn och låter den stå så över natten. På morgonen är gröten svälld och klar och vill jag ha den varm så värmer jag den i micron.

  7. Mari Ohrlander Pålsson said,

    Kanonbra recept. Nu är julen räddad. Men socker och kanel måste man ha i! GOD JUL!

  8. Andreas said,

    Funkar ju hur bra som helst :). Fast fick öppna ugnen var 5:e minut och kolla så att plasthandtagen börjat smälta :). Det gick bra. Plasten klarade utan problem 175 grader.

  9. Grafen said,

    Har lagat detta recept varje år i fem års tid! Lyckas alltid för att det är så enkelt! TACK till dig Millan!!


Lämna en kommentar