januari 13, 2010

Kikärtsbiffar

Sparad i linser och bönor, Middag, recept den 3:14 e m av millansblogg

Kikärtsbiffar är god, enkel och billig mat och en riktig favorit hos barnen. Jag brukar använda det här receptet, det är bra. Jag dubblar alltid receptet så att det ska räcka till hela familjen och nån matlåda, det går utmärkt. Men jag minskar något på äggen, tre ägg brukar räcka gott vid dubblingen, annars blir det för äggigt tycker jag. Och inget sojamjöl har jag heller, men det funkar utmärkt med vanligt vetemjöl. Stek i en generös skvätt olja eller smör.

Oftast gör jag med zucchini såsom receptet föreskriver, trots att jag har tre barn som spottar och fräser åt zucchini så går detta ner med glada miner. Men den här gången så gjorde jag med riven morot och lite finhackad purjolök istället, och det var också väldigt gott. Serverade vardagsenkelt med matvete kokt i buljong och ajvar blandat i den goda ekologiska yoghurten. Men vill man lyxa till det ‘är det fantastiskt gott tillsammans med klyftpotatis och tzatziki. Eller ajvarsås, fast gjord på cream fraiche, och tabbouleh. Prova!

.

2 kommentarer »

  1. Jenny sade ,

    Det ser gott ut – jag ska prova! Jag gillar att servera vegetarisk någon gång i veckan, så det passar bra :)

  2. Em sade ,

    Dom där gör jag också ofta och barnen äter glatt trots att alla tre vägrar hela kikärtor ”för det är det äckligaste som finns”. :D
    Sojamjölet har de nog i för att det ska bli lite bättre proteinhalt i rätten, men serverar man det med en sås med mjölkprodukter i ordnar det ju upp sig. (Här kan vi ju varken äta sojamjöl eller mjölksåser och tänk, vi överlever ändå! ;))


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

